Dec. 1934
Eerste transatlantische vlucht, met de Fokker F-XVIII ‘Snip', van Amsterdam naar Curaçao.
In 1934 rustte de KLM de Fokker F.XVIII PH-AIS "Snip" uit met zes extra brandstoftanks om zo de oversteek van Atlantische oceaan mogelijk te maken. Jan Hondong vloog vervolgens samen met co-piloot Jan J. van Balkom, radiotelegrafist Simon van de Molen en boordwerktuigkundige Leonardus D. Stolk via Marseille, Alicante, Casablanca, Porto Praia om vervolgens binnen 17 uur naar Paramaribo te vliegen en via Venezuela (La Guaira) op 22 december aan te komen op vliegveld Hato op Curaçao. Voor deze prestatie verkregen alle bemanningsleden een Koninklijke onderscheiding.
Op de foto ziet u het vliegtuig die deze overtocht heeft gemaakt. (De voorste).
Eigenlijk wilde KLM Curaçao het middelpunt maken van hun Amerikaanse activiteiten met de vlucht van de Snip, en zo een link maken tussen (Zuid-)Amerika en tussen het Verre Oosten en Europa. Internationaal was KLM zeer agressief. Zo startte KLM ook Garuda Indonesische Airways, SLM Surinaamse Luchtvaart Maatschappij, en het had een sterke interesse in PAL Philippine Airlines.
Geregelde vluchten tussen Amsterdam en Curaçao begonnen pas na de Tweede Wereldoorlog.